Deprese

Maminky a syndrom vyhoření

O syndromu vyhoření jste nejspíše už slyšeli v souvislosti s mnoha zaměstnáními. Vyhořelý doktor, vyhořelá učitelka… Je to označení pro lidi, kteří už nevidí ve své práci potěšení, práce je nebaví a odráží se to v jejich chování a osobním životě. Tento syndrom je nejčastěji popisován u lidí, kteří pracují s lidmi a jsou v dlouhodobém stresu. Ale věděli jste, že vyhořet můžete i na rodičovské?

 

Rodičovská dovolená není dovolená

Ráno vstanete a víte, že Vás čeká zase to samé – hřiště, zvládnutí několika výbuchů vzteku, vaření, nekonečný úklid, v případě více dětí celodenní řešení jejich hádek… Večer uleháte do postele a těšíte se na sladký spánek, který Vám přinese odpočinek a dobije energii na další den. Doteď to tak bylo. Ale najednou si všimnete, že se Vám nic nechce. Ráno se vzbudíte a máte pocit, že jste vůbec nespala. Ztratila jste chuť cokoliv s dětmi podnikat. Ani na návštěvu ke kamarádce nechcete, v podstatě ani ten telefon nemáte chuť zvedat. Jídlo jíte z donucení, ale vše Vám chutná stejně – tedy nechutná. A Vás napadne, zda nejste náhodou nemocná. Jste – jen ne fyzicky, ale Vaše psychika onemocněla.

 

Vyhořelá maminka

Rozhodně v tom nejste sama! Takže pokud na Vás okolí kouká divně nebo se tak cítíte vy sama, vůbec si tuto myšlenku nepřipouštějte. Kvůli dítěti jste musela změnit svůj život, vaše zvyky. Vaše potřeby jsou najednou až ty poslední. Partner Vám stále říká – tak si zajdi ven s kamarádkou, do kina… Jenže když už dojde řada na Vás, jste tak unavená, že jdete raději spát. A takhle to jde den za dnem. Pokud nemáte potřebnou oporu v partnerovi či pomoc prarodičů, syndrom vyhoření se vplíží do Vašeho života.

Hlavní projevy vyhoření
Pokud u sebe pozorujete následující projevy, je na čase vyhledat odbornou pomoc, psychologickou.

  • Snížená výkonnost
  • Pocit bezcennosti
  • Prohlubující vyčerpanost
  • Pocit beznaděje a smutku
  • Psychosomatické poruchy – nespavost, bolesti hlavy, rychlá unavitelnost, bolesti svalů, třes, nechutenství

 

Jak nevyhořet

Pokud u sebe začínáte vnímat jen některé z výše uvedených projevů či se chcete zcela vyhnout vyhoření, zde je pro Vás pár tipů.

Nemusíte být ve všem dokonalá. Je to těžké, ale opravdu nemusíte mít doma každý den uklizeno, nemusíte každý den s dětmi vyrábět či hrát hry. Určitě byste se neměla do aktivit nutit, děti to stejně poznají a nemá z toho radost nikdo.
Ano, jste doma a měla byste tudíž zvládnout, co se po Vás žádá. NE! A to je další rada, jak předejít vyhoření.  Musíte se naučit říkat NE. I vy máte právo na odpočinek a přátelé, nemusíte být neustále k dispozici.
Nezapomínejte na kontakt s lidmi. A nemyslí se tím s dalšími maminkami na hřišti, kde se mluví jen o dětech.
Prevence je opravdu velmi důležitá, protože syndrom vyhoření často vede k řešení situace pomocí alkoholu a následnému alkoholismu. A pokud si pod pojmem alkoholička představíte trosku, tak pozor! Syndrom vyhoření a následný přechod k alkoholismu se týká především slušných lidí a pečlivých matek.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*

code